Consument wil wel duurzaam, maar niet duur: ‘Winkels aan zet’

We willen wel duurzaam shoppen, maar toch dwingen prijzen en gemak ons naar ‘fout’ plastic en wegwerpmeuk. Consumenten vinden dat winkels meer hun best moeten doen om hen te bewegen tot duurzamere keuzes.

Bijna driekwart van de shoppers vindt dat het de verantwoordelijkheid van winkels zelf is, om minder plastic aan te bieden aan klanten. Dat blijkt uit een peiling onder 1057 Nederlanders van onderzoeksbureau Kien, in opdracht van Hema. 

Hema pakt die handschoen op, zegt directeur Duurzaamheid Eva Ronhaar van de winkelketen. “Uiteindelijk is ons doel dat in 2025 alle plastic producten van gerecycled of hernieuwbaar materiaal worden gemaakt”, aldus Ronhaar. 

Consument kiest vaker duurzaam

Het is een trend in de winkelwereld: plastic verduurzamen, of helemaal verbannen. Albert Heijn kondigde bijvoorbeeld vorige maand aan een aantal groenten niet langer in plastic te verpakken. Kruidvat veranderde haar distributieproces na een idee van een medewerker en kan straks 1 miljoen plastic tasjes besparen

Hema op zijn beurt komt bijvoorbeeld met strandartikelen van suikerriet. Een begrijpelijke strategie, want consumenten zijn steeds meer bereid om voor duurzamere producten te kiezen, blijkt uit de peiling. 

Toch blijven prijs en gemak belangrijke struikelblokken bij het kiezen voor duurzaamheid. RTL Z legde consumenten vijf producten voor, telkens met de vraag of zij voor het gewone product zouden kiezen, of voor het duurzame (en duurdere) product. 

Kauwgom ja, wasmachine nee

Als het om een pakje kauwgom gaat kiezen de meeste mensen voor duurzaamheid. Maar bij een grote uitgave, zoals een wasmachine, zijn consumenten een stuk minder geneigd dieper in de buidel te tasten voor een betere wereld. 

“Als je duurzaam gedrag wil laten vertonen moeten mensen twee dingen hebben: allereerst de overtuiging en motivatie om zich op die manier te gedragen en daarnaast de mogelijkheid en de middelen om dat te kunnen doen”, analyseert consumentenpsycholoog Patrick Wessels. 

Consument valt makkelijk terug

“De motivatie is op basis van deze peiling best wel sterk”, vervolgt hij. “Maar als de mogelijkheid en de middelen ontbreken vallen consumenten makkelijk terug.” 

En bij duurdere producten is de kans groter dat ‘de middelen’, geld bijvoorbeeld, ontbreken. Dat blijkt ook uit de resultaten van de peiling. Een grote meerderheid van de consumenten zegt weliswaar minder wegwerpplastic te kopen dan een jaar geleden, maar meer dan de helft zegt tegelijkertijd dat alleen te doen bij een vergelijkbare prijs.

Duurzaam, niet duur

Dat schept dus verwachtingen voor de plastic ambities van Hema in 2025. “We willen dat duurzaamheid niet duur is”, zegt Eva Ronhaar van Hema. “Dat kan betekenen dat we langer moeten zoeken naar alternatieven. We kunnen inderdaad niet een hele hoge prijs voor een pakje kauwgom vragen, dat past niet bij Hema. Maar we kunnen wel in gesprek gaan met leveranciers en fabrikanten, om samen een alternatief te ontwikkelen dat duurzaam en toegankelijk is.” 

Bron • RTL Z / Sam Trompert

Source: Consument wil wel duurzaam, maar niet duur: ‘Winkels aan zet’

Geef een reactie